Evaluación de los aprendizajes para el desarrollo de la comunicatividad
Cargando...
Fecha
2020
Autores
Barrios Contreras, Juan Carlos
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Ediciones Universidad Simón Bolívar
Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales
Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales
Resumen
La presente Tesis Doctoral tiene como objetivo principal el de construir una
didáctica para la transformación de la evaluación de los aprendizajes, en función del
desarrollo de la comunicatividad de los estudiantes, en la educación básica primaria,
constituyendo su campo de acción: el proceso de enseñanza y aprendizaje y su objeto
de estudio: las prácticas de evaluación de los aprendizajes. En el recorrido por su
respectivo diagnóstico se evidenció como el problema de la desarticulación entre las
prácticas de evaluación de los aprendizajes y los procesos de comunicatividad,
repercuten en unas prácticas de aula de tipos reproductivas y mecanizadas que de
manera deficiente aportan a la transferencia del conocimiento integral en la vida
cotidiana de los estudiantes, por lo que surgió desde el interés del mismo colectivo
docente que enfrenta la problemática, la disposición de investigar para transformar esa
realidad, en sintonía con las posturas de Paulo Freire y Fals Borda. En la construcción
de esa nueva didáctica, se identificaron algunos principios teóricos a partir de
investigaciones ya validadas sobre las categorías de evaluación, comunicatividad y
didáctica, los cuales fungieron como criterios de reflexión durante la caracterización
que se realizó sobre las concepciones y prácticas de los docentes, que finalmente
aportaron las subcategorías de la creatividad, las inteligencias múltiples y los
aprendizajes por tareas como pilares en la definición e implementación de la nueva
didáctica transformadora planteada.
The main objective of this Doctoral Thesis is to build a didactic for the transformation of the evaluation of learning, in the function of the development of student communication, in primary basic education, constituting its field of action: the process of Teaching and learning and its object of study: learning assessment practices. In the journey through their respective diagnosis, it is evidenced as the problem of disarticulation between learning assessment practices and communication processes that have an impact on classroom practices of reproductive and mechanized types that deficient contribute to the transfer of integral knowledge in the daily life of the students, for what arose from the interest of the same teaching group that faces the problem, the willingness to investigate to transform that reality, in tune with the positions of Paulo Freire and Fals Borda. In the construction of this new didactic, some theoretical principles were identified from research and validations on the evaluation, communication and didactic categories, which were used as reflection criteria during the characterization that was carried out on the conceptions and practices of the teachers, who finally contributed the subcategories of creativity, multiple intelligences and learning by tasks as pillars in the definition and implementation of the new transformative didactic proposed.
The main objective of this Doctoral Thesis is to build a didactic for the transformation of the evaluation of learning, in the function of the development of student communication, in primary basic education, constituting its field of action: the process of Teaching and learning and its object of study: learning assessment practices. In the journey through their respective diagnosis, it is evidenced as the problem of disarticulation between learning assessment practices and communication processes that have an impact on classroom practices of reproductive and mechanized types that deficient contribute to the transfer of integral knowledge in the daily life of the students, for what arose from the interest of the same teaching group that faces the problem, the willingness to investigate to transform that reality, in tune with the positions of Paulo Freire and Fals Borda. In the construction of this new didactic, some theoretical principles were identified from research and validations on the evaluation, communication and didactic categories, which were used as reflection criteria during the characterization that was carried out on the conceptions and practices of the teachers, who finally contributed the subcategories of creativity, multiple intelligences and learning by tasks as pillars in the definition and implementation of the new transformative didactic proposed.
Descripción
Palabras clave
Evaluación, Aprendizajes integrales, Procesos de comunicatividad, Didáctica, Transformación social, Evaluation, Integral learning, Communication processes, Didactics, Social transformation