Pedagogía y Psicología Comunitaria: Fronteras y Conexiones en Profesor Lazhar, La Clase y La Ola
Cargando...
Archivos
Fecha
2020
Autores
Pallarès Piquer, Marc
Hernández Albarracín, Juan Diego
Planella Ribera, Jordi
Said, Elías
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Centro Universitario de Anápolis – UniEVANGÉLICA
Resumen
El artículo presenta una investigación sobre las relaciones entre el campo pedagógico y la psicología comunitaria. Se trata de dos campos disciplinares que históricamente han mantenido relaciones y se han cruzado en múltiples contextos, pero que cada una de ellos se enmarca en epistemologías distintas. A partir del análisis de tres películas (Profesor Lazhar, La Clase y La Ola) y desde la concepción del cine como creador de mundos y transcodificador de la sociedad, mostramos una cartografía de relaciones educativas no homogéneas. Concluimos que la relación de los sujetos con el mundo que les acoge es bicéfala, pedagógica y psicológica a la vez, no pudiendo prescindir de los elementos de orden formativo ni de la producción de subjetividad desde lo psico-comunitario.
The paper presents research on the relationship between pedagogy and community psychology. These are two disciplines that have historically been related and have crossed paths in multiple contexts, but each one is framed in a distinct epistemology. From the analysis of three films (Monsieur Lazhar, Entre Les Murs and The Wave) and from the conception of cinema as a creator of worlds and a transcoder of society, we show a cartography of non homogeneous educational relations. We conclude that the relationship of the subjects with the world that meets them is two-headed, pedagogical and psychological at once, unable to forgo either the elements of formative order or the production of subjectivity arising out of the psycho-community.
The paper presents research on the relationship between pedagogy and community psychology. These are two disciplines that have historically been related and have crossed paths in multiple contexts, but each one is framed in a distinct epistemology. From the analysis of three films (Monsieur Lazhar, Entre Les Murs and The Wave) and from the conception of cinema as a creator of worlds and a transcoder of society, we show a cartography of non homogeneous educational relations. We conclude that the relationship of the subjects with the world that meets them is two-headed, pedagogical and psychological at once, unable to forgo either the elements of formative order or the production of subjectivity arising out of the psycho-community.
Descripción
Palabras clave
Educación, Pedagogía, Psicología, Narrativas audiovisuales