Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorSalazar-Torres, J
dc.contributor.authorVera, M
dc.contributor.authorRincón, O
dc.contributor.authorOmaña, L
dc.contributor.authorLizcano, L
dc.contributor.authorHuérfano, Y
dc.contributor.authorVargas, D
dc.date.accessioned2020-08-27T04:51:53Z
dc.date.available2020-08-27T04:51:53Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn17426588
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12442/6365
dc.description.abstractThis article discloses some considerations and reflections in the teaching of random thinking and data systems based on a documentary review. A documentary sample was used consisting of 40 documentary sources (articles, postgraduate dissertations and books), published in indexed journals, about random thinking. The research was based on a qualitative content analysis method which used the coding and categories saturation process. The results let us establish conceptual relationships considering three dimensions linked to the random thinking teaching, they are: epistemological corpus, theoretical corpus and the social function. The results allow to base new proposals of curricular, didactic and evaluative type for the teaching of this thinking, at the same time, it allows to carry out processes of self-assessment of the teaching practice and of the need that currently exists before the research in the classroom and the contextualization of mathematical knowledge.eng
dc.format.mimetypepdfeng
dc.language.isoengeng
dc.publisherIOP Publishingeng
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceJournal of Physics: Conference Serieseng
dc.sourceVol. 1514 No. 1 (2020)
dc.titleDevelopment of random thinking: Reflections and considerationseng
dcterms.referencesEmmanuele D, Rodil F and Vernazza C 2018 Revista Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 31(2) 1077Aspa
dcterms.referencesNiño J 1998 Serie Lineamientos Curriculares (Colombi: Ministerio de Educación Nacional)spa
dcterms.referencesMolina F 2014 La reorganizacin cognitiva en el desarrollo de pensamiento aleatorio y sistemas de datos en estudiantes de grado quinto (Manizalez: Universidad Nacional de Colombia)spa
dcterms.referencesD Amore B 2014 Revista Paradigma 35 199spa
dcterms.referencesLópez F 2002 Revista de Educación 4 167spa
dcterms.referencesCorbin J and Strauss A 2007 Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory (Thousand Oaks: SAGE Pulications)eng
dcterms.referencesMartínez M 2006 Revista IIPSI Facultad de Psicología 9 123spa
dcterms.referencesGómez M 2005 Revista Latinoamericana de Estudios Educativos 1(1) 83spa
dcterms.referencesRamírez R 2005 Revista Folios 21 5spa
dcterms.referencesCantor M and Guerrero M 2016 El pensamiento aleatorio como fundamento para el desarrollo del pensamiento matemático y sus componentes (Colombia: Universidad de los Andes)spa
dcterms.referencesTrigueros M 2005 Educación Matemática 17(1) 5spa
dcterms.referencesLópez J Ojeda A and Salcedo J 2018 Revista de Investigación Educativa de la REDIECH 9(17) 87spa
dcterms.referencesHernandez I, Luna J and Cadena M 2017 Revista Historia de la Educación Latinoamericana 19 149spa
dcterms.referencesTorres E 2016 Estadística y probabilidad en el currículo colombiano para educación básica y media (Bogotá: Universidad Nacional de Colombia)spa
dcterms.referencesMerino M and Reyes K 2013 Revista de Didáctica de la Estadística 2 137spa
dcterms.referencesCano M and Zapata D 2016 Análisis del pensamiento aleatorio desde las representaciones semióticas presentes en las pruebas Saber grado quinto (Medellin: Universidad de Medellin)spa
dcterms.referencesFuentes D 2016 Secuencia didáctica para estudiantes de grado 5 relacionada con la comprension de situaciones problema del pensamiento aleatorio (Bogota: Universidad Nacional de Colombia)spa
dcterms.referencesPinzón D 2016 Habilidades de pensamiento aleatorio y la creación de aplicaciones móviles. Un estudio exploratorio en semilleros de investigación escolar de la educación media (Medellin: Universidad de Antioquia)spa
dcterms.referencesPerafán G 2015 Revista Folios 42 55spa
dcterms.referencesCórdova D 2016 Propuesta de formación para docentes del grado primero, basada en enseñanza para la comprensión, como estrategia didáctica para el desarrollo del pensamiento aleatorio, en la institución educativa Villa del Socorro (Medellin: Universidad Nacional de Colombia)spa
dcterms.referencesGravini M 2006 Psicogente 9(16) 35spa
dcterms.referencesPinzón Y Poveda O and Pérez A 2015 Revista Apertura 7(1) 1spa
dcterms.referencesZilberstein J and Olmedo S 2014 Revista Atenas 3(27) 42spa
dcterms.referencesNaranjo S 2017 Unidad didctica para promover el desarrollo de las competencias comunicacin y representacin en el pensamiento aleatorio y sistema de datos en primaria (Medellin: Universidad Icesi)spa
dcterms.referencesOsorio M, Suarez A and Uribe C 2013 Revista Virtual Universidad Católica del Norte 1 127spa
dcterms.referencesCastaño M 2013 Diseño de una unidad didáctica para el desarrollo del pensamiento probabilístico, que favorezca un aprendizaje significativo en los estudiantes del grado 5º3 de la IE El Pedregal del municipio de Medellín (Medellin: Universidad Nacional de Colombia)spa
dcterms.referencesPuga L Rodríguez J and Toledo M 2016 Sophia Colección de Filosofía de la Educación 20 1spa
dcterms.referencesLeón N 2006 Investigación y Postgrado 21 177spa
dcterms.referencesLozano A 2015 La enseñanza del pensamiento aleatorio en estudiantes de grado quinto en la escuela Dulcenombre en Samaná (Manizales: Universidad Nacional de Colombia)spa
dcterms.referencesOlaya R 2018 El pensamiento aleatorio en clave de comprensión de lo estocástico en la sociedad, en estudiantes de grado noveno, de la I. E. Tulio Arbeláez Zuluaga, Garzón-Huila (Manizalez: Universidad Nacional de Colombia)spa
dcterms.referencesRaffo E and Mejía M 2006 Revista Industrial Data 9(1) 1spa
dcterms.referencesCarballo M and Ojeda Ana 2009 Revista Acta Latinoamericana de Matemática Educativa 22 1spa
dcterms.referencesGuerrero, M 2018 Enfoque teórico para el desarrollo del pensamiento aleatorio y la formación ciudadana - dimensión de convivencia y paz, en aulas aceleradas III Encuentro Colombiano de Educación Estocástica (III ECEE) (Bogotá: Asociación Colombiana de Educación Estocástica)spa
dcterms.referencesCruz A Hernández E and Bernal J 2011 Scientia et Technica 3(49) 158eng
dcterms.referencesBurbano V Valdivieso M and Aldana E 2017 Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación 7(2) 269spa
dcterms.referencesSepúlveda A Medina C and Sepúlveda D 2009 Educación Matemática 21(2) 79spa
dcterms.referencesAlbarracín L and Gorgorió N 2013 Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa 16(3) 289spa
dcterms.referencesPeirce C 1974 La Ciencia de la Semiótica (Buenos aires: Nueva Visión)spa
dcterms.referencesPuig L 1994 Revista Ectopias 51 3spa
dcterms.referencesInzunsa S 2010 Revista Mexicana de Investigación Educativa 15 42spa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesseng
datacite.rightshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2eng
oaire.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioneng
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articleeng
dc.identifier.urlhttps://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/1514/1/012024/pdf
dc.type.spaArtículo científicospa


Ficheros en el ítem

Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

  • Artículos
    Artículos científicos evaluados por pares

Mostrar el registro sencillo del ítem

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional