PARADA CARREÑO, MARIA JOSEBravo Valero, Antonio JoséHernandez-Albarracín, Juan-Diego2025-02-072025-02-072024Parada Carreño, M. J. ., Bravo Valero, A. J. ., & Hernández Albarracín, J. D. . (2024). Sociocognitive configuration: meanings and creations in the mathematical learning of middle school students. Data and Metadata, 3, .348. https://doi.org/10.56294/dm2024.34829534917https://hdl.handle.net/20.500.12442/16242The study explores the socio-cognitive configuration in the mathematical learning of middle school students, relating cognitive processes to the social interactions that shape perceptions and performance in mathematics. A qualitative approach was adopted to delve into students' subjective experiences. Meaningful interactions revealed in the classroom enhance mathematical understanding and foster critical and problem-solving skills. The socio-cognitive configuration achieved evidence that mathematical cognition is deeply affected and defined by its social context and educational practices. This study underscores the importance of integrating students' personal and collective meanings in mathematical learning to foster a holistic pedagogical approach to both the transmission of knowledge and its social and personal relevance, which transforms mathematics teaching by making it more applicable to students' real-life challenges and contexts.El estudio explora la configuración sociocognitiva en el aprendizaje matemático de estudiantes de media, relacionando los procesos cognitivos con las interacciones sociales que moldean las percepciones y el desempeño en matemáticas. Se adoptó un enfoque cualitativo para profundizar en las experiencias subjetivas de los estudiantes. Las interacciones significativas reveladas en el aula mejoran la comprensión matemática y fomentan habilidades críticas y de resolución de problemas. La configuración sociocognitiva alcanzada evidencia que la cognición matemática es profundamente afectada y definida por su contexto social y las prácticas educativas. Este estudio subraya la importancia de integrar las significaciones personales y colectivas de los estudiantes en el aprendizaje matemático para fomentar un enfoque pedagógico holístico tanto para la transmisión del conocimiento como su relevancia social y personal, lo que transforma la enseñanza de las matemáticas haciendo que sea más aplicable a los desafíos y contextos de la vida real de los estudiantes.pdfengAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United StatesConfiguración SociocognitivaSignifcaciones imaginariasCreaciones en el aprendizajeInteracciones socialesAprendizaje matemáticoSociocognitive configuration: meanings and creations in the mathematical learning of middle school studentsinfo:eu-repo/semantics/openAccessinfo:eu-repo/semantics/articleConfguración sociocognitiva: signifcaciones creaciones en el aprendizaje matemático de estudiantes de educación mediahttps://doi.org/10.56294/dm2024.348Sociocognitive ConfgurationImaginary SignifcationsCreations in LearningSocial InteractionsMathematical Learning