Mendinueta Martínez, MarthaHerazo Beltrán, YanethVidarte Claros, JoséCrissien Quiroz, EstelaRebolledo Cobos, Roberto2020-01-172020-01-17201923573848https://hdl.handle.net/20.500.12442/4532Introduction: Sedentary work activities in urban transport drivers are associated with overweight and obesity, an increase in musculoskeletal discomfort related to work and a decrease in physical fitness. Objective: To determine physical fitness and musculoskeletal discomfort in urban transport drivers from Barranquilla, Colombia, based on their body mass index (BMI). Material and Methods: Cross-sectional study conducted in 231 urban transport drivers. Healthy physical fitness and presence of musculoskeletal symptoms were measured using the AFISAL-INEFC test battery and the Nordic Questionnaire developed by Kuorinka, respectively. Results: There were significant differences between drivers with normal BMI and overweight/obese drivers in abdominal strength and endurance (21.4±8.9 vs. 19.6±8.8 stooped, p=0.04), flexibility (36.1±7.3 cm vs. 33.6±7.1 cm, p=0.02), and aerobic capacity (1537.5±704.8 meters vs. 1249.1±346.6 meters, p=0.0001). Increased frequency of musculoskeletal discomfort was observed in subjects with BMI >25 kg/m2. Conclusions: Overweight and obesity are associated with poor physical fitness and the perception of musculoskeletal discomfort, which has negative implications for the personal and occupational well-being of these workers, generating a burden for companies and the Colombian health system.Introducción. Las actividades laborales sedentarias de los conductores de transporte urbano están asociadas a sobrepeso, obesidad, incremento de molestias osteomusculares relacionadas con el trabajo y disminución de la condición física. Objetivo. Determinar la condición física y las molestias osteomusculares de conductores de transporte urbano de Barranquilla, Colombia, según su índice de masa corporal (IMC). Materiales y métodos. Estudio transversal realizado en 231 conductores de transporte urbano. Se midió la condición física saludable y la presencia de síntomas musculoesqueléticos con la Batería AFISAL INEFC y el Cuestionario Nórdico de Kuorinka, respectivamente. Resultados. Existen diferencias significativas entre los conductores con IMC normal y aquellos con sobrepeso/obesidad en los valores de fuerza y resistencia abdominal (21.4±8.9 vs. 19.6±8.8 encorvadas, p=0.04), flexibilidad (36.1±7.3cm vs. 33.6±7.1cm, p=0.02) y capacidad aeróbica (1537.5±704.8m vs. 1249.1±346.6m, p=0.0001). Se observó mayor frecuencia de molestias musculoesqueléticas en los sujetos con IMC >25 kg/m2. Conclusiones. El sobrepeso y la obesidad están relacionados con la baja condición física y la percepción de molestias osteomusculares, lo cual tiene implicaciones negativas en el bienestar personal y laboral de estos trabajadores y constituye una carga para las empresas y el sistema de salud.pdfengAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalPhysical FitnessMusculoskeletal painOccupational HealthBody Mass IndexAptitud físicaDolor musculoesqueléticoSalud laboralÍndice de masa corporalPhysical fitness, musculoskeletal disorders and body mass index in transport drivers from Barranquilla, ColombiaCondición física y molestias osteomusculares según el índice de masa corporal de conductores de transporte urbano de Barranquilla, Colombiaarticleinfo:eu-repo/semantics/openAccess