Carrillo-Sierra, Sandra-MilenaRamírez-Ramírez, Eliana MaríaAngélica Silvana, Sanabria-MedinaForgiony-Santos, JesúsRivera-Porras, Diego2022-11-032022-11-032022Carrillo-Sierra, S.-M. ., Ramírez-Ramírez, E. M. ., Sanabria-Medina, A. S. ., Forgiony-Santos, J. ., & Rivera-Porras, D. . (2022). Psychometric properties of the questionnaire of educational inclusion (CIE) for university contexts. Gaceta Médica De Caracas, 130(3S). Recuperado a partir de http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_gmc/article/view/2415727390012https://hdl.handle.net/20.500.12442/11263This study aimed to analyze the psychometric properties of the Questionnaire of Educational Inclusion (CIE) for University Contexts, applied to a sample of 171 university professors, stratified random sampling with proportional allocation. The CIE questionnaire’s factorial structure, reliability, and validity were evaluated. The 4-factor model, including four scales Attitudes, Knowledge, Practice, and Context was tested by Confirmatory Factor Analysis (CFA). The scale shows adequate psychometric properties, the CFA presents goodness of fit indices (NFI=0.95; CFI=0.95 IFI= 0.90; MFI=0.80). This version of the instrument is useful for research in the field of educational psychology and especially in institutional improvement processes for the development of inclusive higher education.Este estudio tuvo como objetivo analizar las propiedades psicométricas del Cuestionario de Inclusión Educativa (CIE) para Contextos Universitarios. aplicado a una muestra de 171 profesores universitarios, mediante un muestreo aleatorio estratificado con asignación proporcional. Se evaluó la estructura factorial. La fiabilidad y la validez del cuestionario CIE. El modelo de 4 factores, que incluye cuatro escalas Actitudes, Conocimiento, Práctica, Contexto, se probó mediante Análisis Factorial Confirmatorio (AFC). La escala muestra propiedades psicométricas adecuadas, el AFC presenta índices de bondad de ajuste (NFI=0.95; CFI=0.95 IFI= 0.90; MFI=0.80). Esta versión del instrumento es útil para la investigación en el campo de la psicología de la educación, y especialmente en los procesos de mejora institucional para el desarrollo de la educación superior inclusiva.pdfengAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 InternacionalInclusive educationUniversityHigher educationKnowledgeTeaching practicesTeacher’s attitudeEducación inclusivaUniversidadEducación superiorConocimientoPrácticas docentesActitud del profesorPsychometric properties of the questionnaire of educational inclusion (CIE) for university contextsinfo:eu-repo/semantics/openAccessinfo:eu-repo/semantics/articlePropiedades psicométricas del cuestionario de inclusión educativa (CIE) para contextos universitarioshttps://doi.org/10.47307/GMC.2022.130.s3.12